プログラム認定 Professional Program Accreditation
高等教育の質保証の文脈においては、ある特定の教育プログラム全体又はその選択された一部分を対象とし、その質を保証すること。認定の主体は職能団体や学術団体であり、それぞれの分野における専門家として備えるべき知識や能力が教授されている組織、教育活動であることを保証することを目的としている。教育プログラムの教育目標、カリキュラムの構成や内容、教育方法、学生の学習成果等に焦点をおいて評価を行い、その結果に基づいて認定の可否を判断する。日本では、認証評価機関による専門職大学院認証評価や、日本技術者教育認定機構(JABEE)が行う工学・理学・農学分野における技術教育プログラムの認定、薬学教育評価機構(JABPE)が行う薬学教育プログラムの第三者評価等が該当する。このほかに、世界医学教育連盟(World Federation for Medical Education: WFME)の示す国際基準を踏まえ、同機関から医学教育分野別評価の認定機関として認証された日本医学教育評価機構(Japan Accreditation Council for Medical Education: JACME)が行う医学教育分野別評価基準日本版による第三者評価がある。
Professional Program Accreditation プログラム認定
This refers to the quality assurance of a specific educational program or its part. The accrediting agency is a professional organization or academic society and the objective of such accreditation is to guarantee that the program is a unit of educational activity offered by an organization that teaches the knowledge and abilities with which professionals in the field concerned should be equipped. The process involves evaluating such matters as the educational program’s educational goals, the composition and content of the curriculum, the education methods used and student learning outcomes, and then determining whether or not to grant accreditation based on the results. These type of evaluations are certified evaluation and accreditation of professional graduate schools by certified evaluation and accreditation organizations, accreditation of technical educational programs in the fields of engineering, science and agriculture by the Japan Accreditation Board for Engineering Education (JABEE) and third-party accreditation of medical education programs by the Japan Accreditation Council for Medical Education (JACME), which is recognized by the World Federation for Medical Education (WFME) as an accreditation agency. In addition, voluntary evaluation of educational programs in pharmaceutical sciences is conducted by the Japan Accreditation Board for Pharmaceutical Education (JABPE).
関連用語 Related items
作成日 Published date
2021/08/03