アセスメント Assessment
一般的には、設定された基準に照らした質的・量的測定を指す。高等教育の文脈において重要な学習成果のアセスメントとは、目標となる学習成果を明確にし、それに対して学生がどの範囲と水準まで獲得したかを把握する取組みである。測定手法の例としては、定期試験等の直接評価と、卒業生への状況調査や学生に対する満足度調査等の間接評価が挙げられる。また、その機能により、診断的評価(学習前の予備知識、スキルの評価)、形成的評価(学習過程の学力向上や理解度の評価)、総括的評価(学習後の目標達成状況の評価)等に分類できる。
高等教育の質保証の文脈においてアセスメントとは、高等教育機関における内部評価や質保証の仕組みを点検するオーディットと区別され、授業科目や学生の学習成果等を対象としている。
高等教育の質保証の文脈においてアセスメントとは、高等教育機関における内部評価や質保証の仕組みを点検するオーディットと区別され、授業科目や学生の学習成果等を対象としている。
Assessment アセスメント
Qualitative and quantitative measurement with reference to set standards. The assessment of learning outcomes is important in the context of higher education and it is a practice that seeks to assess a students’ attainment against clearly defined learning outcomes. Examples of the methods include direct assessments such as periodic examinations as well as indirect assessments such as surveys on alumni and student satisfaction. Assessments may be classified by the function into diagnostic assessment, which evaluates knowledge and skills prior to study, formative assessment, which evaluates improvements in academic ability and level of understanding in the course of learning and summative assessment, which evaluates the achievement of objectives after learning.
In the context of quality assurance of higher education, assessment differs from audit, under which system an inspection is conducted to confirm that the internal evaluation and quality assurance mechanisms at a higher education institution are functioning. The assessment may target educational programs, subjects and students outcomes etc.
In the context of quality assurance of higher education, assessment differs from audit, under which system an inspection is conducted to confirm that the internal evaluation and quality assurance mechanisms at a higher education institution are functioning. The assessment may target educational programs, subjects and students outcomes etc.
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作成日 Published date
2021/08/03