ルーブリック Rubric
評価水準を示す「尺度」と、各段階の尺度を満たした場合の「特徴の記述」で構成される、学習を評価する際の基準の様式。どのような内容が習得されていればその尺度に達しているかの判断ができるよう、各尺度の説明は記述形式で表される。そのため、定量的に表しにくい、パフォーマンスの評価等、定性的なものの評価の際に活用される。例えば、成績評価の場面においては、「優」、「良」、「可」といった評価の尺度に対して、それぞれ「〇〇が適切に出来る」、「〇〇が出来る」、「〇〇について理解している」等の特徴の記述を行う。ルーブリックが予め評価者により作成され、学習者と共有されていることにより、学習者は期待されるパフォーマンスがどのようなものか理解して学習を進めることができる。また、ルーブリックはより公平な評価や、評価結果に対する評価者と学習者の間のフィードバックにも役立つとされる。
Rubric ルーブリック
A matrix for assessment, composed of a rating scale that indicates the assessment standard and a description of features that should be present at each level of the scale. The explanations of each rating scale are expressed in a descriptive format, to facilitate judgments as to what kind of content needs to be evident at each level of the scale. Accordingly, rubrics are used for performance appraisals and other evaluations of qualitative aspects that are difficult to express in quantitative terms. For example, in grading, the description of features for a rating scale of “Excellent,” “Good,” and “Achieved” would take a form such as “Can xxx appropriately,” “Can xxx,” and “Understands xxx,” respectively. Rubrics are prepared beforehand by those conducting evaluations and often shared with learners, thereby enabling learners to understand what performance is expected of them and to pursue their studies accordingly. Rubrics also assist in fairer evaluation and in facilitating feedback on evaluation results between those conducting evaluations and learners.
作成日 Published date
2021/08/03